Jeg-støttende-samtale er en samtalemetode, der støtter den enkelte til at sætte ord, kropssprog og stemning på egne følelser og reflektere over fordele, ulemper og konsekvenser, som har betydning for dennes muligheder og ønsker for fremtiden.
Metoden er kendetegnet ved, at den understøtter beboeren i at finde sine egne ressourcer. Det handler om at støtte beboeren til at mærke sig selv, erkende sig selv og få en oplevelse af, at grundlæggende følelser – som det at vise vrede, glæde eller sorg over for et andet menneske – ikke nødvendigvis skal opleves som truende. At udtrykke følelser og stemninger i fortrolighed med en anden person kan have samme virkning som at tænde lyset i værelset, når det spøger.
Samtalepartnerens ”jeg-støtte” består blandt andet i at rumme de følelser, som beboeren oplever som angstfyldte, skamfulde og truende. Nogle af beboerne har ikke lært eller skal genopdage det at sætte ord på deres følelser og tror måske heller ikke, at andre kan forstå det, de føler. En beboer, som har været igennem tidligere institutionsophold, indlæggelser i psykiatrien og traumer i barndommen, bærer ofte en oplevelse af, at ”det er min skyld, fordi jeg er anderledes end andre”. Den oplevelse kan fremkalde en eksistentiel følelse af tab og svigt, der har sat sig som en indre smerte. Hvis den følelsesmæssige smerte ikke bliver forstået og rummet i det psykoterapeutiske og pædagogiske miljø, kan det skabe grobund for manglende tillid til relationen, regression, negativ selvudvikling eller i værste tilfælde genindlæggelser på psykiatriske afdeling.
De fire aspekter i den jeg-støttende-samtale er følgende:
- Den trygge ramme: Det er vigtigt at etablere en fælles forståelse og systematisk planlægning af forløbene, hvor samtalernes start og afslutning bliver aftalt for en periode. Samtalerne foregår i et velegnet og uforstyrret rum, inde eller ude. Det er vigtigt, at beboeren føler sig mødt og kan være med til at sætte tempoet i samtale. Det er den ansattes ansvar, at der bliver holdt en vis genkendelig rytme i samtalen fra gang til gang.
- Samtalepartnerens rolle: Det er samtalepartnerens opgave via sin faglige viden, personlige empati og betydningsfulde relation til beboeren at giver denne sin fulde opmærksomhed og mulighed for at blive set, hørt og forstået i forhold til de følelser, tanker og handlinger, der er på spil for den enkelte. Samtalepartnerens anerkendelse og forståelse skaber grundlaget for, at ikke-accepterede følelser og bagvedliggende grundlæggende følelser bliver mindre truende i forhold til beboerens oplevelse af sig selv. Samtalepartneren skal fagligt og personligt kunne tåle at være tæt på et andet menneske og acceptere det, beboeren oplever som ”ikke-tilladte følelser og tanker”. I det, at beboeren oplever, at ”den anden kan holde til det”, er det med til indirekte at skabe lindring i forhold til det, der gør ondt indeni.
- Accept og realitetskorrigering: Et 3. aspekt er realitetstilpassede interventioner, som får beboeren til at acceptere sig selv og føle sig o.k. Samtalepartneren skal uden at tage drømmene og håbet fra beboeren nænsomt og varsomt realitetskorrigere beboerens virkelighedsopfattelse. Fordele og ulemper skal drages frem i samtalen, så beboeren indser, at selv om noget ser ud til eller virkelig bliver mistet, er der andet, der bliver vundet.
- Formidling til kolleger: Som samtalens 4. aspekt er det vigtigt, at samtalepartnerens nye forståelse for beboerens emotionelle dilemmaer og bagvedliggende angst bliver videreformidlet til de øvrige kollegaer i en form, der tager hensyn til den fortrolighed, der ligger i relationen og til den tavshedspligt, som vi har.
Fordele og ulemper: Den øvrige personalegruppe tilegner sig gennem praktisering af metodens 4 aspekter en ny forståelse af de handlemuligheder, der kan kvalificere støttemiljøet i at rumme og bearbejde beboerens til tider usædvanlige følelsesmæssige reaktions- og adfærdsmønstre. Rummeligheden betyder i denne sammenhæng, at personalegruppen har en særlig bevågenhed over for samspillet og relationerne mellem personalet og beboeren. Især er det vigtigt, at personalet er opmærksomme på deres egen adfærd i samspillet, når beboeren udviser en problemskabende adfærd, der fremkalder frustration og irritation hos den enkelte medarbejder eller den samlede personalegruppe. En øget bevidst- og årvågenhed i det samlede faglige støttemiljø hjælper den enkelte medarbejder til at bevare det faglige overblik og tilsidesætte egne forforståelser eller fordomme.